Over ons

De historie van het veer in Bergambacht

Dat veerponten onlosmakelijk zijn verbonden met de geschiedenis van Nederland is een voldongen feit, want al zolang als er rivieren door ons laagland stromen is de drang van de mens immer geweest om naar de oever aan de andere zijde te gaan

De historie van onze eigen veerdienst gaat volgens de geschriften terug naar het jaar 1523, vanaf dat moment konden mensen en dieren tegen vergoeding naar de andere zijde vervoerd worden.

Na de tweede wereldoorlog voer er over de Lek een klein ponton met een sleepbootje ernaast maar al snel werd er geinvesteerd en werd een nieuw ponton met ruimte voor 8 auto's aangeschaft. Daarbij werden later ook vooruitstrevende investeringen gedaan zoals een generator voor dek-verlichting op het ponton en werd radar op het sleepbootje aangebracht zodat ook met mist gevaren kon worden.

Meegaan met de tijd

Echter werd door de overheid besloten dat per 1 januari 1975 de dwarskabelponten van de getijde rivieren moesten verdwijnen, om geen obstakels meer te vormen voor de steeds sneller wordende scheepvaart.

Dit vormde toch wel een probleem want nieuw bouwen was geen optie dus moest men op zoek naar een gebruikte vrij-varende veerpont. Deze werd gevonden in de provincie Gelderland bij de gemeente Tiel, die bezig waren hun veerponten te verkopen omdat hier een brug gebouwd was.

Zo werd de "Stad Tiel" aangekocht en omgedoopt naar de "ESMERALDA". In november 1974 zijn we gaan varen met de veerpont die een capaciteit heeft van 32 personenauto's, waardoor de verwerking van het groeiend verkeersaanbod voor de komende jaren gewaarborgd werd.

Door met onze tijd mee te gaan hebben we om bij te blijven in de regelgeving en technologie van de binnenvaart behalve het casco inmiddels zo'n beetje alles vervangen. Maar ook het casco zelf is niet ongemoeid gelaten, want de complete stuurhut met controlekamer is vernieuwd en voor de aanpassing van de wegdekbreedte is het casco zelfs in de lengterichting doormidden gehaald en met 1.50 mtr verbreed, waardoor de rijbanen weer voldeden aan de nieuwe Europese norm.

Zo blijven we vernieuwen en verbeteren om de verkeersstroom zo goed, snel en veilig mogelijk naar de overzijde van de rivier te brengen.